
MCTA og Nullvisjonen Agder innleder samarbeid
30. oktober 2025
Prøvetid og doble prikker: Er det det som må til?
7. november 2025Vegvesenets forslag til «Tiltaksplan for trafikksikkerhet 2026-2029» er ute på høring. Som vanlig brukes det spalteplass på å beskrive ulykkesutviklingen for MC. Den går feil vei, sier vegvesenet. Vi er ikke enige. Og vi har tall som viser det.
På side 105 i høringsutkastet foretas det en sammenligning mellom risikoen for å bli drept eller hardt skadd på MC/moped kontra bil. Sammenligningen er basert på ulykkestall målt mot såkalte «personkilometer», dvs hvor mange kilometer man regner at hver enkelt bil, MC og moped tilbakelegger pr år. Man kan si mye om den metoden, både mht relevans og mht hvor man henter disse dataene fra, men det er ikke poenget vår her.
Derimot vil vi kommentere to andre påstander som kommer fram.
Påstand nr 1 er vi helt enige i: Selv om vi når alle trafikksikkerhets-målsetninger «vil det fortsatt være mange ganger høyere risiko forbundet med å kjøre motorsykkel og moped, sammenlignet med å kjøre bil». Ja, det er korrekt. Det vet vi. Det er mye farligere å være ute i småbåt enn å ta ferje. Det er mye farligere å gå over Besseggen enn å gå tur i Nordmarka. Det er mye farligere å kjøre el-sparkesykkel enn å gå til fots. Men «so what?», sier vi. Nordmarka er ikke noe alternativ til Besseggen. Ferje er som regel ikke noe alternativ til småbåt. Og skal man på motorsykkeltur kan man ikke kjøre bil! Særlig ikke hvis man bare er 16 år!
Vi skjønner ikke hvorfor våre myndigheter bruker tid og krefter på denne typen sammenligninger. Det eneste de bidrar til er å svartmale et bilde som egentlig er ganske «lyst». Og så vet vi at slike sammenligninger gjerne trekkes fram når lysten til å legge ned forbud mot en eller anne aktivitet kryper inn i tankene. Men forbud er og blir en primitiv løsning., Vi kan ikke forby alt vi ikke liker. Eller som medfører en eller annen risiko. Selv om denne risikoen er høyere enn noe annet vi finner på å sammenligne med.
Påstand nr 2 er vi derimot ikke enige i. Det hevdes nemlig (på side 106 denne gangen) at «risikoen per kjørte km» har ikke hatt «like stor prosentvis reduksjon for motorsykkel som for bil». Det finnes sikkert et statistisk utvalg som kan begrunne en slik påstand, men hvis vi bruker vegvesenets egen kilde, nemlig Transportøkonomisk Institutt (TØI), som de selv viser til i tiltaksplanen, finner vi denne grafen:

Grafen taler egentlig for seg selv. På den ene siden er det åpenbart at MC er farligere enn bil hvis man regner i forhold til personkilometer. Selv en fotgjenger har større risiko for å bli drept eller hardt skadd enn en bilfører! Men nå var det snakk om prosentvis reduksjon, og der slår vi bilistene med god margin! Fra 1985 til 2022 har antall drepte eller hardt skadde på tung MC pr million km sunket med over 90%. Moped har falt nesten like mye; 89%. Tilsvarende tall for bilførere er 73%. Selv tråsyklistene må se seg slått; der er nedgangen bare på 80%. Så er det urovekkende at tallene for lett MC har gått opp igjen etter noen år med nedgang. Det skal vi ta på alvor. Men å si at det går feil vei med trafikksikkerhetsarbeidet for tung MC er i beste fall upresist, i verste fall en ren (statistisk) løgn.
PS: Litt interessant at sykkel var farligere enn tung MC fra 2001-2014. Etter vårt skjønn viser det først og fremst hvor håpløs denne type statistikk er. Selv vi erkjenner at det er farligere å kjøre motorsykkel enn tråsykkel.
***
Publisert: 1.november 2025
Graf hentet fra «TØI: Risiko i veitrafikken 2021/22», side 7




