
Fotoboks: Skal MC tas bakfra nå?
15. oktober 2025
MCTA og Nullvisjonen Agder innleder samarbeid
30. oktober 2025Å heve aldersgrensen for å kjøre lett MC fra 16 til 18 år er ikke blant tiltakene som lanseres i Vegvesenets «Tiltaksplan for trafikksikkerhet 2026-2029» som nå er ute på høring. Men da planen ble presentert i «vegfrokosten» den 9.oktober ble saken likevel behørig drøftet.
BIKEs kommentator Ole-Andreas Isdahl er for sin del overbevist både om at myndighetene har bestemt seg, og at endringen kommer (les kommentaren her). I MCTA er vi ikke like pessimistiske, men når vi vet at både Statens Vegvesen, Trygg Trafikk og Utrykningspolitiet har gått ut offentlig og tatt til orde for tiltaket er det åpenbart grunn til å ta saken på alvor.
I den omtalte «vegfrokosten» (se hele seansen her) argumenterer UP-sjef Knut Smedsrud for hvorfor 16- og 17-åringer heretter bør fratas retten til å kjøre lett MC. Begrunnelsen handler dypest sett om at 16- og 17-åringer etter UP-sjefens syn mangler de kognitive evner som gir dem mulighet til å vurdere konsekvens og risiko på en adekvat måte. Og derfor forulykker de samme 16- og 17-åringene når de setter seg bak styret på sine lettvektere. Beviset for det er at det i 2024 var fire (4) 16- og 17-åringer som omkom på lett MC, mens vi 2025 har hatt 5 dødsulykker i den samme gruppen. På dette grunnlaget slår UP-sjefen uten forbehold fast at lettvekteren er det farligste kjøretøyet en 16- eller 17-åring kan sette seg på. Og derfor må det altså forbys for denne aldersgruppen.
MCTA har tildigere sagt hva vi synes om dette forslaget (blant annet her), og skal ikke gjenta vår argumenter.
Derimot har vi lyst til å kommentere UP-sjefens betraktninger rundt 16- og 17-åringenes «kognitive evner», basert som disse er på antall dødsulykker på lett MC i 2024 og 2025. I følge statistikken har ca 4500 personer tatt A1-førerkort («lett-lappen») hvert år de siste årene. Det betyr at det er ca 9000 16- og 17-åringer der ute som har A1-førerkort, og som vi må anta bruker motorsykkelen til å dekke sine transport- og rekreasjonsbehov. Med 9 omkomne 16- og 17-åringer i løpet av 2024 og 2025 får vi en ulykkesrate på 1 promille! Mens 99,9% av den samlede populasjonen altså ikke har omkommet og fremdeles lever i beste velgående!
Vi sier ikke at 99,9% av alle lettvekterførere har overlevd på grunn av sine velutviklede kognitive evner. Noen av dem har kanskje bare hatt flaks? Men UP-sjefen nøler ikke med å frakjenne samtlige 16- og 17-åringer de samme kognitive evner fordi 1 promille av dem har forulykket og omkommet i trafikken. Det er like urettferdig som det er useriøst.
Vett og forstand er ulikt fordelt her i verden. Det finnes vettuge og forstandige 16- og 17-åringer som er fullt i stand til å foreta gode og fornuftige valg ute i trafikken. Og det finnes 16- og 17-åringer som helt klart mangler disse evnene. Det samme kan imidlertid sies om de fleste aldersgrupper. Vi vet jo at menn i 50-årene er overrepresentert i ulykkesstatistikkene både for bil og MC. I denne aldersgruppen finnes det altså åpenbart også mange som ikke i tilstrekkelig grad evner å foreta korrekte og sikre valg i trafikken, som overvurderer egne evner og undervurderer farene de utsetter seg for. Skulle vi lagt UP-sjefens logikk og statistikkbruk til grunn burde vi egentlig innført en øvre aldersgrense for MC, f eks 55. Det ville selvsagt eliminert alle dødsulykkene i denne aldersgruppen, slik vi selvsagt ikke vil ha dødsulykker på lett MC for 16- 17-åringer dersom aldersgrensen heves til 18 år.
Men det er ikke slik vi skal drive trafikksikkerhetsarbeid. Vi kan ikke forby enhver aktivitet vi misliker, eller som har uheldige sider ved seg. Forbud er og blir en primitiv løsning, som først kan vurderes når alle andre tiltak er utprøvd. Og selv da bør det sitte langt inne!
***
Publisert: 18.oktober 2025




