
Tiltaksplanen: Kun 2 av 23 MC-tiltak handler om veimiljøet
9. oktober 2025
Kommer vett og forstand på 18-års dagen?
18. oktober 2025I «Tiltaksplanen for trafikksikkerhet 2026-2029» som nå er ute på høring finner vi et forslag som garantert kommer til å bli diskutert i motorsykkelmiljøet. Myndighetene vil nemlig se på muligheten for å endre regelverket for Automatisk Trafikkkontroll (ATK) slik at også motorsykler blir omfattet av denne kontrollformen. Det innebærer å ta bilde av sykkelen bakfra, slik vi er vant til det fra f eks Italia og Sveits.
Det er tiltak 6.6 i innsatsområdet for «Fart» som lanserer dette. Her leser vi:
6.6 Statens vegvesen vil, i samarbeid med politiet, igangsette et arbeid med å vurdere en mulig ATK-løsning som også virker for motorsykkel, ATV og mopedbil, og som gir muligheten for å kunne sanksjonere eier av alle typer kjøretøy til tross for at fører ikke blir identifisert.
På side 47 I Tiltaksplanen blir forslaget drøftet mer inngående. Her vises det til at ATK per i dag ikke kan benyttes for motorsykler, mopedbiler og ATV, i og med at sanksjonene er knyttet til bilde av fører og registreringsnummer. Ettersom dagens ATK-kameraer tar bilde forfra kan disse ikke brukes til å identifisere kjøretøy som kun har registreringsnummer bak. For motorsyklister er det i tillegg umulig å identifisere fører på grunn av hjelmen.
Dagens ATK-løsning tar utgangspunkt i føreransvaret, og sanksjonen – bøter, prikker eller inndragelse av førerkort – kan kun rettes mot føreren. «Dersom det blir åpnet for også å gjøre eieransvaret gjeldende og straffe eieren av kjøretøyet», sier tiltaksplanen at det må «vurderes hvilke sanksjonsform som er hensiktsmessig å bruke i tilfeller der fører ikke blir identifisert og sanksjonen gis til eier av kjøretøy. Det må også gjøres en vurdering av hvilke konsekvenser det vil ha dersom man både skal operere med foreleggsanksjon for føreransvar og for eksempel gebyrsanksjon i tilfeller der eieransvaret trer inn».
Som nevnt innledningsvis finnes det fotobokser som tar bilde bakfra både i Italia og Sveits (og sikkert andre steder også). Rent teknisk er det neppe særlig vanskelig. De mer prinsipielle sidene ved å straffe eieren framfor føreren vil nok bli diskutert, og det ønsker vi ikke å mene så mye om. Derimot er vi litt usikre på hvilken effekt dette vil ha med hensyn til motorsykkelulykker. De fleste ulykkene skjer på veier som neppe vil bli utstyrt med fotobokser, samme hvilken retning kameraet peker. Og siden det er eieren som får gebyr (og ikke føreren som mister lappen) er det heller ikke åpenbart at den avskrekkende eller preventive virkningen er så stor. Da må det skarpere lut til, f eks å ta beslag i motorsykler som har blitt brukt til grove fartsovertredelser. DET vil garantert ha effekt (men er kanskje noe vi burde holde for oss selv)….
***
Publisert: 15.oktober 2025




