
«EU-kontroll» og «End-of-Life»: Hvor står sakene?
4. oktober 2025
Fotoboks: Skal MC tas bakfra nå?
15. oktober 2025Statens vegvesen (SVV) har sendt ut en ny «Tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2026-2029» på høring. Dokumentet er på over 200 sider og inneholder 177 tiltak fordelt på 14 innsatsområder, hvorav MC er ett. 23 av de 177 tiltakene er rettet mot trafikksikkerhet for motorsykkel. Bare 2 av disse handler om det fysiske veimiljøet.
Tiltaksplanen bygger på samarbeid mellom Statens vegvesen, politiet, Trygg Trafikk, Helsedirektoratet, fylkeskommunene og storbykommunene, samt et tjuetall interesseorganisasjoner. MCTA har ikke deltatt i arbeidet. Vi vil likevel benytte anledningen til å uttale oss i høringen, som har frist 31.desember.
Et av de forholdene som vi definitivt kommer til å påpeke i vår høringsuttalelse er den nesten totale mangelen på tiltak knyttet til det fysiske veimiljøet. Kun 2 av 23 MC-rettede tiltak handler om det fysiske veimiljøet. Det er tiltak nr 14.21 og 14.22, som lyder slik:
14.21: Fylkeskommunene og Statens vegvesen vil, ved utbedring av risikokurver, gjøre en særlig vurdering av behovet for risikoreduserende tiltak for motorsykkel.
14.22: Statens vegvesen vil vurdere bruk av særskilt veimerking som vil lede motorsyklister til trygg plassering i kurver.
Det er flott at myndighetene vil foreta en «særlig vurdering av risikoreduserende tiltak» i kurver. » Enda bedre ville det vært om de samme myndighetene fulgte opp sine allerede eksisterende planverk, som blant annet understreker effekten av å montere MC-vennlige underskinner på veirekkverkene, og som gir klare føringer på hvor slike underskinner bør monteres (les f eks her). Vurderingene er med andre ord allerede foretatt, og virkemidlene er allerede kjent. Nå burde det i større grad handle om å GJØRE, ikke bare VURDERE.
Forslag nr 2, om å bruke veimerking for å lede motorsyklister til trygg plassering i kurver, er et tiltak som har hatt god effekt på kontinentet (les mer her). Det vil sikkert virke godt hos oss også. Men i Norge er det ikke så mange motorsyklister som foruykker fordi de komner for nær (eller over) den gule midtlinja – hvis den i det hele tatt finnes på de fylkesveiene vi liker best. I Norge skyldes derimot ca 40% av de alvorligste ulykkene at motorsyklisten krysser den hvite kantlinja og kjører ut til høyre i venstresving. Når det skjer er motorsyklisten prisgitt sideterrenget, eller rekkverket, altså det fysiske veimiljøet. Hva vedkommende treffer, og hvor fort han (det er som regel en «han») treffer det, er i stor grad bestemmende for skadeomfanget.
Derfor vil vi enda en gang utfordre og oppfordre våre veimyndigheter til å ta dette på alvor: Vi er en sårbar trafikantgruppe, og vi har ikke mer enn kjøredressen mellom oss og omgivelsene. Og et møte med disse omgivelsene kan være direkte livsfarlig for oss. I den såkalte «Vegfrokosten» på YouTube» 9.oktober sa trafikksikkerhetsdirektør Guro Ranes at vi må bruke «hele verktøykassa» i trafikksikkerhetsarbeidet. Det er vi uten videre enige i. Men i den kassa finnes verktøy knyttet til veimiljøet som dessverre i stor grad ligger ubrukt.
I rettferdighetens navn skal det bemerkes at underskinner faktisk er omtalt på ett (1) sted i dokumentet. Det er på side 149, hvor det handler om å styrke «kunnskapsgrunnlaget». Det man vil undersøke er «hvordan kravet om ABS bremser … påvirker hvordan motorsyklisten treffer rekkverk, som grunnlag for hvordan rekkverk bør utformes og behovet for underskinner».
Vi er ikke helt sikre på hvordan dette skal tolkes. ABS-bremser kan sikkert bidra til å hindre en velt, dersom man bremser hardt i eller inn mot en sving. Treffer man rekkverket mens sykkelen er oppreist er det kanhende større sjanse for at motorsyklisten kastes over rekkverket i stedet for å bli sittende fast i det. Vi er likevel ikke overbevist om at det er ABS eller ikke-ABS som er mest avgjørende når uhellet først er ute. Og er redd for at et slikt utredningsarbeid bare blir en ny runde med tids-spille før noe faktisk skjer der ute…
Tiltaksplanen drøfter mye annet også som vi vil komme tilbake til de neste ukene: MC og fotoboks, «EU-kontroll» for MC, prøvetid for MC-lappen (og doble prikker i prøvetiden), krav om sikkerhetsbekledning – for bare å nevne noen eksempler. «Stay tuned», som det heter!
***
Publisert: 9.oktober 2025




