
MCTA slutter seg til Trafikksikkerhets-foreningen
2. juni 2025
MCTA møter Statens Vegvesen
29. juni 2025MCTA har tidligere skrevet om den pågående revisjonen av det såkalte «skrotningsdirektivet», offisielt kjent som «End-of-Life Vehicle Directive» (ELV). Her er siste oppdatering av saken:
Gjeldende EU-lovgivning om avhending av utrangerte kjøretøy omfatter ikke motorsykler. Systemet har imidlertid vært på plass i mange år for personbiler, og EU-kommisjonen ønsker nå å utvide det til flere kjøretøytyper (inkludert motorsykler, tunge kjøretøy, tilhengere osv.).
Man ønsker også å inkludere krav til «sirkularitet», det vil si at kjøretøy skal inneholde materialer som lett kan gjenbrukes eller resirkuleres. MC-organisasjonen har dokumentasjon på at motorsykkeldeler rutinemessig gjenbrukes, så inkluderingen fremstår trolig som overregulering.
Historiske kjøretøy og konkurransekjøretøy er unntatt fra det foreslåtte regelverket, men vi er likevel bekymret for at motorsykler (og trolig også mopeder) inkluderes, uten at det er noen åpenbar nytte for forbrukere eller samfunnet for øvrig.
De fleste kravene i det foreslåtte regelverket retter seg mot kjøretøyprodusenter og medlemsland. Det finnes imidlertid noen krav som vil gjelde kjøretøyeiere, og enkelte av disse er ganske omfattende – som for eksempel plikten til å holde eldre kjøretøy i kjørbar stand og avhende utrangerte kjøretøy ved godkjente behandlingsanlegg.
Det er verdt å merke seg at de to største eiergruppene av utrangerte motorsykler er entusiaster som ønsker å restaurere dem eller bruke dem som donorsykler, samt forsikringsselskaper som overtar eierskap etter en «kondemnering». Museer og private samlinger utgjør også en betydelig andel eiere av kjøretøy som kan være både kjørbare og ukjørbare.
Her står saken pr i dag:
- EU-kommisjonen har publisert sitt lovforslag.
- Det europeiske rådet har publisert sitt standpunkt til endringsforslagene.
- EU-parlamentets komitéer for miljø (ENVI) og indre marked (IMCO) har fått saken tildelt. De har diskutert ulike endringsforslag, men en endelig rapport foreligger ennå ikke. ENVI-rapporten vil fastsette hele Europaparlamentets posisjon.
- Europaparlamentets transportkomité (TRAN) har publisert sin posisjon, som vil inngå i ENVI/IMCO-rapporten.
- Etter avstemningen i plenum i Europaparlamentet (muligens i september eller oktober), vil det gjennomføres lukkede forhandlinger mellom ENVI-komiteens saksordfører, en representant for Det europeiske råd og en representant for EU-kommisjonen.
Det er flere elementer i forslaget til nytt ELV-direktiv som vekker bekymring i motorsykkelmiljøet:
- Definisjoner (hva er f eks et «utrangert kjøretøy»? Eller et kjøretøy av «særskilt historisk interesse» – og hvem skal avgjøre det?)
- Plikt for eiere til å avhende kjøretøy: Når intreffer den?
- Manglende nettverk av godkjente behandlingsanlegg for motorsykler
- Kostnad for forbruker ved avhending
- Salg av brukte kjøretøy: Vil det f eks innføres begrensninger på hva som kan selges?
Det er fremdeles mange ubesvarte spørsmål i denne saken. Ikke minst blir det spennende å se hvordan norske myndigheter til sist velger å forholde seg til direktivet – hvordan det enn blir.
***
Publisert: 25.juni 2025