
Sesongstart i Vestfold og på Agder
28. april 2025
Mjøsa rundt 1. mai
1. mai 2025Statens Havarikommisjon har iverksatt en temaundersøkelse om ulykker med ungdom på lett MC. Arbeidet pågår fortsatt, men noen foreløpige funn er allerede klare.
I mai 2024 omkom to 16-åringer på lett motorsykkel på fv 115 i Aurskog-Høland og Indre Østfold. Som følge av dette iverksatte Havarikommisjonen en temaundersøkelse av ulykker med ungdom på lett motorsykkel. Undersøkelsen omfatter alle de fire dødsulykkene på lett MC i 2024. Andre lignende ulykker med lett motorsykkel fremover og tilbake i tid vil også bli tatt med.
Temaundersøkelsen vil klarlegge hendelsesforløp i ulykkene, identifisere sikkerhetsproblemer og kartlegge medvirkende årsaksfaktorer.
Temaundersøkelsen pågår fremdeles. Det gjenstår arbeid med analyse av innhentet faktainformasjon og utarbeiding av konklusjoner og sikkerhetstilrådinger før rapporten kan sendes på eksternt gjennomsyn og publiseres.
Havarikommisjonens arbeid har allerede avdekket at tekniske feil og mangler har vært medvirkende til flere av de fatale ulykkene med ungdom på lett MC i 2024.
De tekniske manglene omfatter:
- Feil lufttrykk i dekk
- Ikke tilstrekkelig mønsterdybde på dekk
- Slakk, slitasje og manglende smøring av kjede og drev
- Slakk i hjullager og styrelager
- Feilmontering av hjul
- Nedsatt dempefunksjon og lekkasje fra støtdemper
Havarikommisjonen har valgt å gå ut med sine foreløpige funn allerede nå, og har informert Statens vegvesen, som kontrollmyndighet og fagorgan, om dette. Dermed kan Statens vegvesen i oppstarten til en ny MC-sesong ha oppmerksomhet på dette og om mulig iverksette nødvendige tiltak i påvente av undersøkelsens endelige resultater.
Fra MCTAs side vil vi berømme Havarikommisjonen for deres initiativ i denne saken. Selv om det i gjennomsnitt bare har vært en dødsulykke pr år med ungdom på lett MC er det et faktum at vi hadde hele 4 slike ulykker i fjor. Det kan være at dette er en tilfeldig statistisk variasjon, men hvis det er et trendskifte på gang er det i alle interesse å avdekke det så fort som mulig. Og hvis det er slik at den tekniske tilstanden på lettvekterne generelt er for dårlig – og dette kan dokumenteres – er det åpenbart at både myndigheter, kjøreskoler, MC-bransjen og interesseorganisasjonene må sette seg ned og vurdere mulige tiltak. Og da er det viktig å finne tiltak som kan treffe dette problemet, og ikke bare vidtrekkende, generelle tiltak med usikker effekt.
Hvis Havarikommisjonens videre undersøkelser bekrefter de forløpige funnene – at tekniske feil og mangler er en medvirkende årsak til ulykker på lett MC – er det interessant at nettopp disse syklene ikke er inkludert i EUs planer om obligatorisk PKK for MC. Dette er et moment vi vil ta med oss i fortsettelsen.
Les hele saken på Havarikommisjonens hjemmeside.


Alle fotos: Statens Havarikommisjon
***
Publisert: 30.april 2025