
Skandinavisk Motorsykkel Center
20. april 2025
Sesongstart i Vestfold og på Agder
28. april 2025EU-kommisjonen har lagt frem et lovforslag som gjør periodisk kjøretøykontroll (PKK) obligatorisk for alle motorsykler over 125 kubikk. Dette fjerner muligheten for land som Finland og Portugal til å unnta motorsykler fra teknisk kontroll.
Begrunnelsen for forslaget er forklart i spørsmål-og-svar-dokumentet som er utarbeidet i sakens anledning:
Spørsmål: Hvorfor foreslår Kommisjonen strengere krav til periodisk teknisk kontroll av motorsykler og kjøretøy i L-kategorien?
Svar: Regelmessig kontroll av motorsykler har en tydelig positiv effekt på trafikksikkerheten, noe erfaringene fra medlemsland som allerede praktiserer dette viser. I henhold til gjeldende regler har motorsykler med motorvolum over 125 cm³ vært pålagt periodisk kontroll siden januar 2022. Likevel har medlemsstatene hatt stor frihet til selv å bestemme omfanget og hyppigheten av kontrollene. Det har også vært mulig å erstatte kontrollene med «effektive alternative trafikksikkerhetstiltak».
På grunn av de klare trafikksikkerhetsgevinstene ved å kontrollere motorsyklers tekniske tilstand, samt mangelen på juridisk og praktisk klarhet rundt dagens reservasjonsmuligheter, foreslår Kommisjonen nå å fjerne muligheten til å reservere seg, og innføre obligatorisk PKK for motorsykler over 125 cm³ i hele EU.
Neste steg er at Europaparlamentet og Rådet skal behandle forslaget.
MCTA stiller spørsmålstegn ved kommisjonens begrunnelse for endringene, og da særlig påstanden om at PKK har en «tydelig positiv effekt på trafikksikkerheten». Dette er en påstand som må dokumenteres! Vi vil også arbeide gjennom våre kanaler i FIM, og blant annet vise til at svært få norske MC-ulykker skyldes tekniske feil på sykkelen. Og vi har som kjent ingen PKK for MC. MCTA anser PKK for MC som et typisk eksempel på et «generelt og lite treffsikkert» tiltak, som kun er egnet til å trekke oppmerksomheten bort fra mer vesentlige forhold, f eks fysisk vegmiljø og førerkompetanse. Satt på spissen er det svært sjelden sykkelen som er årsak til at MC-førere blir skadet eller drept i ulykker.
I tillegg kommer alle de praktiske problemene som obligatorisk PKK vil medføre, og som vi tidligere har omtalt.
PKK eller «EU-kontroll» er omfattet av EØS-avtalen. Det betyr at det europeiske regelverket også blir gjeldende i Norge. Våre muligheter til å påvirke utformingen av dette regelverket er imidlertid svært begrenset, siden vi ikke er medlemmer av EU. Også i dette spørsmålet må vi derfor sette vår lit til at andre land bruker de mulighetene de har for å ivareta interessene til europeiske motorsyklister
***
Publisert: 25.april 2025