
Nytt tiltak skal hindre sving-ulykker
10. april 2025
Ja, vi snakker om risikoen!
13. april 2025Ja, så var vi der! Sesongstart, og alle som mener at de kan noe om MC er ute og gir motorsyklistene gode råd om hvor viktig alt sammen er. Kjempefint, men har du som motorsyklist tenkt på at det til syvende og sist er det deg det står på? Skilting, veistandard, bilister og andre vegfarende har lite å si når du glemmer å puste dypt, flytte blikket, se etter en utvei, eller simpelthen bare «slippe gassen» – slik kampanjen lød for noen år siden.
MCTA er også opptatt av trafikksikkerhet. Det er nemlig som oftest oss motorsyklister det går ut over hvis ulykken inntreffer.
Å kjøre sikkert på MC er en sammensatt øvelse som krever opplæring, gjennoppfriskning av kunnskap og bevisst øving. I tillegg er det smart å kjøre som om man er usynlig, og gjøre det man kan for å bli sett av andre trafikanter.

Har du tenkt på at du kan:
Skape handlingsrom rundt deg:
Det gjelder avstand til forankjørende, avstand sidevegs og bakover om mulig. Pass på at du både er synlig, tydelig og gjør deg forstått i trafikken
I kurver/sving:
Tilpass farten før kurven og sørg for at den er slik at du er bekvem og kan bruke gass på vei ut av svingen.
I kryss:
Velg en fart inn mot krysset som hjelper deg å håndtere møtende eller kryssende trafikk, eller andre uforutsette hendelser. Hvis du kan unngå å være i krysset samtidig med andre blir risikoen mindre.
Kjøring i følge:
Ta hensyn til den med minst erfaring. Førererfaring og syklenes kjøreegenskaper kan være vidt forskjellige. Gjør derfor avtaler på forhånd om fart, plassering og tegn til hverandre underveis.
Vi har i Norge veldig lav ulykkesrisiko på MC, men mange ulykkestyper er gjengangere. Over 40% av de alvorlige motorsykkelulykkene skjer f.eks. i sving.
I filmen nedenfor beskriver trafikklærer Tore Johannessen fart i forhold til forsvinningspunkt, som er en nyttig påminnelse for erfarne og god opplæring for nye motorsyklister.
***
Publisert: 12.april 2025