
Blir det slutt på privat delesalg?
5. mars 2025
Bli med på veien – Flere kvinner på MC!
8. mars 2025MCTA har i dag sendt ut en pressemelding, der vi kommenterer Samferdselsdepartementets pressemelding om nullutslippssoner
Samferdselsdepartementet vil gi norske kommuner anledning til å etablere nullutslippssoner, som et virkemiddel som kan bidra til utslippskutt og fremme overgangen til nullutslippsløsninger. Det er et forslag MCTA finner helt uproblematisk, så lenge det gjøres unntak for motoriserte to-hjulinger med forbrenningsmotor.
Når ordningen utredes og eventuelt implementeres vil MCTA på det sterkeste anbefale at det gjøres unntak for motoriserte to-hjulinger med forbrenningsmotor. Det finnes flere grunner til det:
De samlede utslipp fra motorsykler utgjør en forsvinnende liten del av de samlede utslipp fra transportsektoren. I følge EU-tall fra 2019 står motorsykler for kun 1,3% av utslippene, sammenlignet med 38,1% fra laste- og varebiler. Høy el-bil andel i Norge vil selvsagt endre disse prosentene noe, men det store bildet er helt klart: Motorsykler er ikke en del av problemet.
Det samme bildet avtegner seg dersom man måler CO2-utslipp pr kjørte kilometer. Da viser tall fra Statistisk Sentralbyrå at CO2-utslippet fra motorsykler og mopeder i bytrafikk (50 km/t) utgjør mindre enn 10% av utslippet fra tyngre kjøretøy. I kø-trafikk er forskjellen enda større; da er utslippet fra mopeder og motorsykler mindre enn 6% av utslippet fra tyngre kjøretøy. SSBs tall er dessverre bare fra 2016, men nyere internasjonale rapporter bekrefter både det relative forholdet mellom kjøretøygruppene, og det store bildet: Motorsykler er ikke en del av problemet.
Fra MCTAs side vil vi tvert imot hevde at motoriserte to-hjulinger er en del av løsningen på trafikk- og utslippsutfordringene i våre byer. To-hjulingen tar mindre plass på veien, den kommer lettere fram når trafikken for øvrig står stille, den krever lite parkeringsplass, og den har et svært lavt klimaavtrykk. Samtidig dekker den et viktig transportbehov for mange mennesker og mange formål. Og kan med riktig tilrettelegging bli et alternativ for enda flere.
Les MCTAs pressemelding her
***
Publisert: 5.mars 2025