
IMMA med «hvitbok» om trafikksikkerhet for MC og moped
25. februar 2025
FIM Touring med unik «Travelers Challenge»
28. februar 2025Tirsdag ettermiddag (25.februar) godkjente KTMs kreditorer forslaget til akkord i det kriserammede selskapet. Dermed kan produksjonen i Mattighofen starte opp igjen.
Det var ingen selvfølge at akkorden skulle bli godkjent, og kreditorene brukte nesten fem timer på å bli enige. Og det er kan hende ikke så rart. De samlede kravene mot selskapet var nemlig kommet opp i over 2,2 milliarder Euro, hvorav bostyreren hadde godkjent ca 2 milliarder, dvs over 20 milliarder norske kroner. Akkorden gir dem 30% av dette, tilsammen 548 millioner Euro. Dette skal gjøres opp senest 23.mai i år, hvilket gir KTM snaut tre måneder på å komme opp med den nødvendige kapitalen. Ryktene sier at indiske Baja er den mest sannsynlige investoren.
For å starte opp igjen produksjonen har de eksisterende aksjonærene stilt 50 millioner Euro til disposisjon. Det gir grunnlag for produksjonsstart ved anlegget i Mattighofen i midten av mars. Der, og ved de andre fabrikkene i konsernet, har tilsammen 1800 arbeidere mistet jobben siden problemene startet for alvor i fjor høst.
KTM-konsernet («PIerer Mobility Group») har allerede gitt fra seg eierskapet i MV Agusta, der de overtok aksjemajoriteten så sent som i fjor vår. De øvrige selskapene i konsernet, herunder Husqvarna og GasGas, er fortsatt en del av Pierer Mobility Group, der Stefan Pierer er hovedeier. Pierer selv fratrådte som konsernsjef for noen uker siden, sannsynligvis i et forsøk på å gjenreise tilliten til selskapet. Pierer og hans team blir av mange holdt hovedansvarlig for problemene som har tårnet seg opp, og som blant annet handler om overproduksjon av nærmere en kvart million motorsykler. Mange av disse selges nå med store rabatter.
Foto: KTM
***
Publisert: 27.februar 2025