Misvisende om ulykkesutviklingen
19. februar 2025
IMMA med «hvitbok» om trafikksikkerhet for MC og moped
25. februar 2025Nullutslippssoner? Ikke for motorsykkel!
Samferdselsdepartementet vil gi norske kommuner anledning til å etablere nullutslippssoner, som et virkemiddel som kan bidra til utslippskutt og fremme overgangen til nullutslippsløsninger. Det er et forslag MCTA finner helt uproblematisk, så lenge det gjøres unntak for motoriserte to-hjulinger med forbrenningsmotor.
I pressemeldingen som ble sendt ut 4.mars viser klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen til at mye av klimagassutslippene i byene kommer fra biltrafikken. Han legger til at «flere av byene ønsker derfor tilgang til nye virkemidler som kan øke bruken av el- og hydrogenbiler». Nullutslippssoner er et slikt virkemiddel. Som blant annet el-bil foreningen har påpekt vil det ha særlig stor effekt på vare- og lastebiltransporten, der overgang til el-drift går mye saktere enn for personbiler.
Når ordningen utredes og eventuelt implementeres vil MCTA på det sterkeste anbefale at det gjøres unntak for motoriserte to-hjulinger med forbrenningsmotor. Det finnes flere grunner til det:
- De samlede utslipp fra motorsykler utgjør en forsvinnende liten del av de samlede utslipp fra transportsektoren. I følge EU-tall fra 2019 står motorsykler for kun 1,3% av utslippene, sammenlignet med 38,1% fra laste- og varebiler. Høy el-bil andel i Norge vil selvsagt endre disse prosentene noe, men det store bildet er helt klart: Motorsykler er ikke en del av problemet.
- Det samme bildet avtegner seg dersom man måler CO2-utslipp pr kjørte kilometer. Da viser tall fra Statistisk Sentralbyrå at CO2-utslippet fra motorsykler og mopeder i bytrafikk (50 km/t) utgjør mindre enn 10% av utslippet fra tyngre kjøretøy. I kø-trafikk er forskjellen enda større; da er utslippet fra mopeder og motorsykler mindre enn 6% av utslippet fra tyngre kjøretøy. SSBs tall er dessverre bare fra 2016, men nyere internasjonale rapporter bekrefter både det relative forholdet mellom kjøretøygruppene, og det store bildet: Motorsykler er ikke en del av problemet.
Fra MCTAs side vil vi tvert imot hevde at motoriserte to-hjulinger er en del av løsningen på trafikk- og utslippsutfordringene i våre byer. To-hjulingen tar mindre plass på veien, den kommer lettere fram når trafikken for øvrig står stille, den krever lite parkeringsplass, og den har et svært lavt klimaavtrykk. Samtidig dekker den et viktig transportbehov for mange mennesker og mange formål. Og kan med riktig tilrettelegging bli et alternativ for enda flere.
Det finnes elektriske mopeder og scootere som kan gjøre samme nytten, men pr i dag finnes det ikke fullgode elektriske alternativer til større motorsykler med forbrenningsmotor. Inntil slike finnes vil derfor MCTA arbeide for å sikre alle motoriserte to-hjulinger adgang til våre bykjerner, også når disse eventuelt defineres som nullutslipps-soner.
*** KONTAKT
MCTA (mcta.no):
Bjørn Magnussen, sekretær (bmm@mcta.no), tlf 900 35 741 Odd Terje Døvik, styremedlem (otd@mcta.no), tlf 911 29 876
MCTA Norway er en interesseorganisasjon for norske motorsyklister. Organisasjonens formål er å
• arbeide for norske motorsyklisters rettigheter
• skape sosiale møteplasser knyttet til motorsyklismen
• fremme motorsykkelen som transport- og rekreasjonsmiddel, herunder arbeid knyttet til motorsyklisters trafikksikkerhet.
***