
«Lane splitting» blir lovlig i Frankrike – men er fortsatt ikke tillatt i Tyskland
20. januar 2025
FIM med forsterket innsats for MC-touring
7. februar 2025Nå midtvinters er det fort gjort å la hele motorsykkelkjøringen gå i glemmeboka, og så tar man «rusten» til våren. Men som med motorsykkelen kan litt vintervedlikehold spare deg for bry, eller redde hele sesongen. Vi prøver oss på en liten vri på gammel moro om det å kjøre sikkert: «Avpass farten, kjør etter forholdene, gjør ferdig bremsingen før svingen».
Hva om vi lar pekefingeren og sjekklista ligge? Jeg personlig bryr meg ikke om du velger å kjøre for fort på en oversiktlig slette, selv om det er ulovlig. Jeg bryr meg heller ikke så mye om du holdt fartsgrensa da du traff fjellveggen. Altså, jeg bryr meg om at du traff fjellveggen, det er farten du hadde jeg ikke bryr meg om. Det viktige er jo at du kommer hjem, like hel, fortrinnsvis også med sykkelen i god behold. Motorsykkelkjøring er så dynamisk at sjekklister etter mitt syn er lite verd. Det er for mange unntak. «Ikke brems i svingen» er fint, helt til du trenger å redusere farten i svingen. Da må du bremse. «Avpass farten» er en god idé, men det hjelper ikke så mye når du alt har bommet.
Nei, det eneste som funker er en best mulig verktøykasse, og at du er flink til å bruke den. Verktøykassa er din tekniske kjørekompetanse. Jeg slår et slag for at du finner en måte å utvikle den på. Nullvisjonen i Agder har øvingsdager på en lokal Go-kart bane; det er god læring. Det er flere som tilbyr førerutviklingskurs på bane. Jeg tar det først som sist: Det handler ikke om at du skal drive med racing. Banen er vårt laboratorium. Det er der vi har kontroll på flest andre variabler, sånn at du kan fokusere på å øve på å kjøre sykkelen, rent teknisk. Poenget med å kjøre på banen er ikke at du skal kjøre uten sikkerhetsmargin, det er bare at vi fjerner noen faktorer som bruker av marginen, sånn at du kan øke andre parametere (teknisk kjøring).
Alle gode ting er 4, og i fjerde avsnitt kan vi svinge innom overskrift og ingress igjen. Bruken av verktøykassa. At du som fører jobber målrettet med risikoforståelse og håndtering av risiko.
Eksponeringstid. Er det tryggere å kjøre ett minutt i 100 enn tre minutt i 30? Kommer an på.
Skadepotensiale. Er det farlig å kjøre ut? Kommer an på.
Risikovurdering. Er det bedre å kjøre ut i 60, eller krasje i 30? Kommer an på.
Konsekvensanalyse. Er det farlig å bremse hardt i en sving? Kommer an på.
Det eneste man egentlig kan si med sikkerhet om motorsykkelkjøring er at «det kommer an på». Målet mitt er at du skal bli god til å finne ut hva det kommer an på. Jeg vil at du skal tenkte på hvor sikkerhetsmarginen din er. Hva er du dårlig på? Hvordan blir du bedre? Hvordan bruker jeg mine styrker til å kompensere for svakhetene, og hva er planen for å bedre situasjonen? Styrker og svakheter er stort sett ikke lineære. Vi er ofte for dårligere til å ta høyde for det. Vi setter ned farten i svingene for å kompensere for manglende teknisk kjørekompetanse, men sjelden nok til at det redder oss når det virkelig gjelder. Vi burde øket den tekniske kompetansen. Vi kjører for fort i svingen fordi vi har den tekniske kompetansen, men selv om verktøyet i verktøykassa var godt nok bommet vi på risikovurderingen. I mange av disse situasjonene er utfordringen at vi har bommet på skaleringen. Vi forstod ikke at det er mye vanskeligere å øke farten gjennom en gitt sving fra 70 til 80 enn det var fra 60 til 70. Eller så undervurderte vi hvor mye mindre marginene ble når veimiljøet ble verre i høyere hastighet. En kjernekomponent her er farepotensiale; uløselig knyttet til, men ikke det samme som risiko.
Farepotensiale er det mulige utfallet av en hendelse basert på energien i bevegelse. Sånn omtrent. Sånn som å kjøre litt eller veldig mye for fort.
Farepotensialet i 200 km/t er stort. Med god risikohåndtering kan den totale risikoen være mindre ille. Jeg tenker ofte på farepotensiale når jeg kjører. Jeg gjør så godt jeg kan for å ha et farepotensiale som med stor sikkerhet begrenser omfanget til lettere skader. Når man har et våkent forhold til farepotensialet blir det lettere å gjøre gode valg rundt den totale risikoen.
Avslutningsvis: Man blir ikke bedre av repetisjon. Man blir bare flinkere til å gjøre det man har repetert. Hva gjør du for å være sikker på at du repeterer noe som faktisk gjør deg bedre når det gjelder? Enten ved å ha vurdert smartere på forhånd, eller ved å ha økt den tekniske kompetansen, eller helst begge deler. Kombinasjonen av begge to øker sikkerhetsmarginen mer enn de gjør hver for seg. Hva skal du gjøre for å bli en bedre fører, før du setter deg på sykkelen før første tur i år?
Skrevet av: Ole Jørgen Dønnestad
***
Publisert: 31.januar 2025