
Ungdom i fokus: Tryggere motorsykkel-kjøring med MCTA og Vestfold fylke
11. januar 2025
Tenke trygge tanker, og risikohåndtering
31. januar 2025Etter en tre-årig prøveperiode har franske myndigheter åpnet opp for såkalt «lane splitting», eller «filtering» som det også kalles – dvs å kjøre mellom stillestående eller saktegående køer på veier med to eller flere felt i samme retning.
Det franske vedtaket har hatt en trang fødsel. Allerede i 2016 startet den første prøveperioden, som ble avsluttet 31.januar 2021. Men denne var ikke vellykket, og førte til en beydelig økning i antall trafikkulykker. En nærmere analyse av ulykkene avslørte at hele 90% av ulykkene skyldtes at bilførere foretok uventede fil-skifter. De resterende skyldtes i det vesentlige at motorsyklene kjørte fortere enn de 50 km/t reglene tillot. Ikke desto mindre ville ikke myndighetene videreføre forsøkene, noe som førte til massive protester (vi er tross alt i Frankrike!). Protestene førte fram, og i august 2021 startet en ny prøveperiode, med nye og mer presise regler. Blant annet ble forsøks-strekningene skiltet slik at bilførerne skulle være oppmerksomme på at det kunne kommer MCer mellom kjørefeltene. Maks-hastigheten ble satt til 30 km/t dersom køene stod stille, og 50 km/t dersom køen beveget seg. Men dersom køen beveget seg med 50 km/t eller mer var det ikke tillatt å kjøre mellom; da måtte man pent bli på sin plass. Som et siste tiltak ble undervisning om regelverket git særskilt plass i føreropplæringen for A-klassene (men interessant nok: ikke for føreropplæringen til klasse B).
Denne gangen var forsøket vellykket, og fra 9.januar 2025 er det nå tillatt å kjøre mellom kjørefeltene i Frankrike på følgende betingelser:
- Tillatelsen gjelder kun for motoriserte to- og trehjulinger med en maksimal bredde på én meter (obs obs: Kjører du adventure-sykkel med to store alu-kofferter kan bredden fort overstige 1 meter!)
- Tillatelsen gjelder kun på motorveier og veier med to kjørebaner, som er adskilt med midt-deler og har minst to kjørefelt i hver retning. Den tillatte maksfarten der må være minst 70 km/t.
I Tyskland er det fortsatt forbudt å kjøre mellom kjørefeltene, uansett omstendigheter. Unntaket er når såkalte «Rettungsgassen» (rednings-felt) dannes ved at bilene lager et nytt felt mellom seg for å slippe fram blå-lys kjøretøy. Det er straffbart å ikke bidra til at slike redninsgfelt dannes, og det er straffbart for andre enn redningsetatene å benytte dem.
Tysklands politikk på dette området er diametralt motsatt den som f eks praktiseres i Nederland. Der oppfordres bilistene til å gjøre plass for motorsyklene når trafikken er tett, og man har utarbeidet eget informasjonsmateriell som understreker viktigheten av samarbeid i trafikken for at denne praksisen skal være trygg for alle


***
Publisert: 20.januar 2025