Underskinner – også på Madeira!
28. desember 2024Skandinavisk Motorsykkel Museum
31. desember 2024Statens vegvesen har besvart MCTAs henvendelse vedrørende utlysningen av ny rekkverkskontrakt for europa- og riksveier i Region Midt.
I vår henvendelse viste vi til flere styrende dokumenter, og oppfordret Statens vegvesen til å hensynta motorsyklistenes trafikksikkerhet når rekkverksarbeidene settes i gang. Vi pekte særlig på nødvendigheten av å utstyre de nye eller rehabiliterte rekkverkene med «MC-vennlige» underskinner, som er et viktig tiltak med dokumentert god effekt.
Statens vegvesen takker MCTA for engasjementet i denne saken, og bekrefter at man «vil ha et ekstra fokus på bruk av MC-rekkverk dersom det blir aktuelt å rehabilitere rekkverk på strekninger som omfattes av kravene i 3.3.9-1 og 2 i N101.»
Brevet fra Statens vegvesen understreker også betydningen av å sikre sideterrenget uten bruk av rekkverk. Fra et motorsykkelperspektiv er dette viktig, for selv et «MC-sikkert» rekkverk representerer en fare dersom uhellet først er ute. Som vi alle vet: Jo lengre man fortsetter ferden før man treffer noe hardt, jo bedre!
Statens vegvesen sier det slik:
Fra 2025 og utover har Statens vegvesen … planlagt tiltak …… som fokuserer på strekningsbaserte tiltak på hele veiområdet. I stedet for oppføring av rekkverk, innebærer dette fjerning av påkjøringsfarlige objekter som fjellutstikk, samt utslakning av bratt sideterreng og dype grøfter. I tillegg vil vi fjerne rekkverk der vi på annen måte kan trygge veiområdet og sideterreng. Dette vil gradvis øke trafikksikkerheten strekningsvis for alle trafikanter, uten de ulempene som et rekkverk kan medføre. Dette gjelder både der det ligger til rette for å fjerne rekkverk og der det tidligere ikke har vært rekkverk, men et sideterreng som kan utgjøre en risiko ved utforkjøring.
MCTA takker Statens vegvesen for en positiv og oppmuntrende tilbakemelding, og ser fram til å følge dette videre!
Les svaret fra Statens vegvesen her.
***
Publisert: 30.desember 2024