Canazei – med pass i alle retninger
24. desember 2024Hedmark veteranklubb-«julekut»
27. desember 2024En «exit» fra MotoGP, Moto2 og Moto3 kan bli konsekvensen av de økonomiske problemene som har rammet KTM. Ingenting er avklart ennå, men skal det komme penger inn i de tomme kassene er kostnadskutt helt nødvendig.
Siden slutten av november har KTM vært under såkalt konkursbeskyttelse, som innebærer at selskapet i samarbeid med kreditorene får tre måneder på seg til å komme fram til en løsning som sikrer videre drift. Produksjonen i Mattighofen har vært stengt siden 13. desember 2024, og konkursbehandlingen skal pågå frem til 24. februar 2025. Innen den tid må en restruktureringsplan være på plass. Planen det nå jobbes med innebærer at kreditorene vil få dekket 30 prosent av sine krav, som skal betales innen 24 måneder. KTM har gjeld på minst 1,8 milliarder euro (over 20 milliarder kroner etter dagnes kurs) – litt avhengig av hvordan man regner. Tallet kan være enda høyere.
Det er allerede kunngjort at KTM gir opp eierskapet i MV Agusta, som de overtok majoriteten av så sent som i mars 2024. Det er foreløpig ikke klart hva som skjer med eierskapet i Husqvarna og GasGas. Det er heller ikke klart hva som skjer med KTMs satsing innenfor motorsporten, men i følge kreditorene er det allerede planlagt at de skal ut av MotoGP, Moto2 og Moto3. Det er et tiltak som KTMs ledelse anført av Stefan Pierer ikke uten videre slutter seg til. Tvert imot: I en uttalelse som kom 20.desember slår KTM fast at slagordet «Ready to Race» fortsatt gjelder, og at KTM fortsatt er fast bestemt på å tilby sine nåværende og fremtidige kunder eksepsjonelle opplevelser. «Vi vil fortsatt begeistre og igjen stå øverst på seierspallen» heter det i uttalelsen. Noen dager tidligere hadde KTM bekreftet sin deltagelse i Dakar Rally 2025, som starter 3.januar. Og de var som kjent med da de første offisielle testene foran 2025-sesongen i MotoGP fant sted i Barcelona i november.
Om det blir kreditorenes krav om kutt, eller Pierers ønske om fortsatt å være «Ready to Race», som til sist vinner fram vil ventelig ikke bli avgjort før under den neste skiftesamlingen, som er berammet til 24.februar 2025. I den første skiftesamlingen, som ble avholdt 20.desember, nøyde bostyreren seg med å fastslå at han ser en framtid for KTM, men med visse begrensninger. Det vurderes blant annet å flytte ytterligere deler av produksjonen til Kina eller andre lavkostland.
Ifølge den østerrikske avisen «Standard», er det for øyeblikket tre interessenter som forhandler om å overta KTM. En av de potensielle investorene er den indiske Bajaj-gruppen, som allerede er delvis eiet av KTM-morselskapet Pierer Mobility. En annen interessent kan være CFMoto fra Kina, hvor KTM blant annet får produsert 790 Duke. Den tredje potensielle kjøperen skal være en ren finansiell investor uten tilknytning til motorsykkelindustrien. Det sies at investorene skal være villig til å legge 700 millioner Euro (drøyt 8 milliarder kroner) på bordet for å sikre seg kontrollen over KTM.
Foto: KTM
***
Publisert: 25.desember 2024