MCTA på klubb-besøk
26. november 2024ACEM (og MCTA) ønsker den nye EU-kommisjonen velkommen
4. desember 2024I forrige uke kunne Statens vegvesen melde at rekkverkskontrakten for alle europa- og riksveier i Møre og Romsdal og Trøndelag for 2025 er lyst ut. Prosjektleder Håkon Alstad i Statens vegvesen forteller at de vil prioritere strekninger som mangler rekkverk, eller der hvor rekkverk ikke er i henhold til krav.
-Tommelfingerregelen for bruk av rekkverk er at det monteres der det er farligere å kjøre av veien enn å kjøre i rekkverket, sier prosjektlederen.
Kontrakten har mulighet for ett års opsjon og vil da vare ut 2026, og har mengder for skinner og stolper av stål. Tildeling av kontrakt gjøres på best forhold mellom laveste pris og lavest CO2-utslipp. Tilbudsfristen er 16. desember 2024. Estimert oppstart er 1. mai 2025.
MCTA har kontaktet prosjektleder Alstad og bedt om at man i det videre arbeidet hensyntar Vegvesenets egne anbefalinger og krav når nye rekkverk monteres, eller eksisterende rehabiliteres. Det finnes en rekke styrende dokumenter knyttet til bruk av MC-vennlige underskinner, og effekten av disse er veldokumentert. Vegvesenets håndbok for MC-sikkerhet (Håndbok V621) sier rett ut at vegrekkverk ofte har «en negativ virkning på motorsyklisters sikkerhet. Årlig politi- rapporteres ca. 30 ulykker i Norge hvor motorsyklister skades i sammenstøt med vegrekkverk…. Blant de skadde i slike ulykker er det årlig ca. 3 motorsyklister som blir drept og ca. 11 som blir hardt skadd».
I den samme håndboka sies det videre at «godkjente underskinner anbefales brukt på steder der risikoen for velt og påfølgende sammenstøt mellom motorsyklist og rekkverkstolper er stor.» Dette følges opp av rekke «skal»-krav i Vegvesenets» Vegnormal N101.
Vi vet med andre ord at rekkverk er farlige for motorsyklister og at mennesker dør i møte med dem, men at underskinner reduserer skadepotensialet i vesentlig grad. Et usikret rekkeverk tar liv; et rekkverk med underskinner redder liv.
På den bakgrunn forventer MCTA at Statens vegvesen bruker sin egen kunnskap og følger opp sine egne retningslinjer når rekkverksarbeidet i Midt-Norge starter opp til våren.
Brevet til prosjektledelsen er gått med kopi Vegdirektøren, og til storingsrepresentant Liv Kari Eskeland (H) i Transportkomiteen. Hun har engasjert seg politisk i underskinne-saken – et engasjement MCTA setter umåtelig pris på!
MCTAs brev vedrørende rekkverkskontrakten
Pressemelding fra Statens vegvesen
***
Publisert: 26.november 2024