Underskinner – på Azorene!
13. november 2024Kreativ veimerking får trafikksikkerhets-pris
19. november 2024På oppdrag fra Statens vegvesen har Transportøkonomisk Institutt (TØI) tatt fram en svært interessant rapport om «Trafikksikkerhet for MC og moped». Rapporten bekrefter flere forhold MCTA tidligere har pekt på, både med hensyn til ulykkesårsaker og med hensyn til ulykkesforebyggende tiltak.
Hva angår ulykkesårsaker anfører TØI at forhold ved veg og vegmiljø (sideterreng, kurver, rekkverk) har medvirket til hele 65% av alle dødsulykker på tung MC i årene 2017-2022. TØI bekrefter at utforkjøringer er den vanligste ulykkesårsaken både for lett og tung MC, og at disse i stor grad skjer til høyre i venstrekurver. Rapporten framhever også at det typiske ulykkesstedet er en 2/3-felts fylkesvei uten midtdeler.
Rapporten framholder at førerens «egenskaper, adferd og tilstand» er en viktig faktor nå ulykkene analyseres. Det hevdes at hele 39% av ulykkene skjedde fordi motorsykkelen kjørte over fartsgrensen, og at til sammen 75% hadde kjørt for fort etter forholdene. Ekstremadferd (rus, svært høy fart) var en medvirkende faktor i 37% av dødsulykkene.
«Akkurat disse prosentene tar vi med en klype salt», sier styremedlem i MCTA, Odd Terje Døvik. «Påstanden om at 39% av ulykkene skjedde fordi man kjørte over fartsgrensen er håpløs. Føreren er død, og ofte finnes det ikke øyenvitner. Verken TØI eller Statens vegvesen vet nøyaktig hva som foregikk i førerens hode, eller på veien, rett før ulykken inntraff. Fart kan selvsagt ha spilt en rolle, men å si at dette er årsaken i bestemt form entall er det ikke dekning for».
«Når det er sagt er rapporten både grundig og velskrevet. Vi kjenner oss igjen i mye av det som anføres. Samtidig vet vi at TØI har en veldig høy stjerne i Vegdirektoratet, så dette kan bli god drahjelp for oss i fortsettelsen», sier Odd Terje.
TØI’s liste over tiltak som kan forebygge ulykker, eller redusere skadeomfanget når ulykken først er ute, er interessant – først og fremst fordi flere av tiltakene er kjent og godt dokumentert fra før:
- Skilting og oppmerking i vanskelige kurver med f.eks. fareskilt eller bakgrunns-/retningsmarkering; spesiell oppmerking for motorsyklister er i liten grad evaluert og bør testes ut før implementering i større omfang.
- Skadereduserende tiltak i vanskelige kurver som installering av rekkverk og underskinner på rekkverk, alternativt utbedring av sideterreng og ev. fjerning av rekkverk; en gjennomgang av rekkverkskriteriene kan også være relevant.
- Tiltak mot kjøring over fartsgrensen som målrettede mobile fartskontroller.
- Tiltak i kryss med mange moped-/MC-ulykker som utbedring av geometri og siktforhold, samt fartsreduserende tiltak
- Fornying av kjøretøyparken (tung MC) for å øke andelen motorsykler med effektive førerstøttesystemer.
- Informasjon og opplæring rettet mot utenlandske førere med fokus på kjøreforholdene og andre spesifikke hensyn som bør tas i Norge.
- Informasjon og opplæring rettet mot mopedførere med spesielt fokus på trimming av mopeder.
- Tiltak for økt synlighet blant mopedførere som f.eks. økt bruk av refleksvester/synlige klær
TØI er på linje med MCTA og store deler av motorsykkelmiljøet forøvrig når de ikke uten videre vil anbefale en heving av aldersgrensen for lett MC. Et slik tiltak må sees i sammenheng med unge menneskers transportbehov. TØI vil heller ikke uten videre anbefale innføring av PKK for MC fordi «det ikke foreligger dokumentasjon» på at tiltaket er effektivt.
Les hele rapporten her
***
Publisert: 15.november 2024