Ny “General” i SMC
3. september 2024«EU-kontroll» kommer nok – men i hvilken form?
8. oktober 2024Kai Ingvald Flateland (52) bor – som navnet tilsier – på Flateland gård i Mykland, kloss ved rv 41 noen kilometer nord for Svenes. For de som husker de harde 80-årene var Flateland camping stedet for Arendal MC sitt treff «Tiur-treffet», som på det meste samlet opp mot 700 deltagere. Treffet ble lagt ned i 1991, og i 2014 ble også campingplassen stengt. De siste ti årene har Flateland vært åsted for Tiur-leiken, et enduroløp som i år hadde hele 228 deltagere + barneklasse.
Oppfinnelsen
Områdene rundt Flateland egner seg godt for enduro. Her er det nok av traktorveier og mer eller mindre farbare stier, bratte bakker, smale broer, kulper – og gjørme. Det var etter en tur i dette krevende terrenget Kai Ingvald fikk idéen til TwinPegs. Han var dødstrøtt i beina der han stod og kikket på sykkelen. «Klart, det går an å trene mer», tenkte han. Men det må da kunne gå an å gjøre noe med sykkelen også? Så Kai Ingvald «tømte hauet», og begynte å se på sykkelen uten å ta alle komponentene for gitt. «Hva står du på?», tenkte han. To pinner. Er det ideelt? Er ikke det litt som å stå i en stige? De fleste ville foretrekke å stå på en plattform i stedet for på en stige når de maler huset. Plutselig forstod Kai Ingvald at det ikke var noe feil med sykkelen, men at det var noe som manglet. Løsningen var å legge til en foldbar fothviler nr to, plassert 10-11 cm bak den originale. Sammen definerer de to fothvilerne et plan, som gjør det mulig for føreren å flytte vekten forover eller bakover, avlaste ankel- og leggmuskulatur og i stedet bruke den mye kraftigere lår-muskulaturen.
Brukes over hele verden
Dette skjedde i 2017. Siden dengang har Kai Ingvald levert ca 500 TwinPegs til førere over hele verden. Jon Tønnesen, en kompis fra Grimstad, ble første testkjører under en alpetur i 2018. Året etter ble TwinPegs presentert på MC-messen på Lillestrøm for første gang, og de første settene ble solgt i Norge og internasjonalt. I 2022 ble Kai Ingvalds fothvilere brukt i ørkenløp i Australia; den første gullmedaljen i rally ble vunnet i Australia, og TwinPegs ble brukt i det berømte Baja 1000-racet i Amerika. Der førerne kjører 7-timers skift under svært krevende forhold. I år kjørte én av deltakerne i Rally Dakar i mål på TwinPegs fra Flateland, mens fire førere benyttet dem i Africa Eco Race.
Alt er endret – unntatt ergonomien
Maskiningeniøren Kai Ingvald blir ivrig når han snakker om oppfinnelsen sin. Og bemerker tørt at mens nesten alt er endret på motorsyklene de siste 125 årene er den grunnleggende ergonomien fortsatt den samme. Det er et styre, en sal og to fotpinner. En Tempo Panter fra 1970 er i prinsippet helt lik en 2024 BMW GS når det kommer til ergonomi. Og produsentene er konservative. Kai Ingvald har vært i kontakt med både KTM og BMW, uten at det har ført til noe. Idéen er sikkert god, sier de, men fortsetter som før. Akkurat nå er Kai Ingvald i dialog med Royal Enfield. De er frampå, og går sine egne veier. Så kanskje det er der vi først får se TwinPegs som standard utrustning?
Nye modeller
I mellomtiden utvikler Kai Ingvald fothvilersett til ettermontering på stadig flere sykler. KTM er godt representert, med alle Adventure-modellene fra 690 og oppover. De fleste GS-ene står på lista, det samme gjør Yamaha Ténéré og Honda Africa Twin 1100. Utviklingsarbeidet stopper aldri opp. Når en ny sykkel kommer på markedet, eller produsenten fra det ene året til det andre bytter ut et rammerør eller flytter en bolt, må Kai Ingvald først få lånt seg en sykkel av den aktuelle typen. Deretter begynner det møysommelige arbeidet med å finne ut hvordan han kan få festet platen som både den originale fothvileren og fothviler nr 2 sitter på. Han har en 3D printer, og printer gjerne ut både 7 og 8 prototyper i plast før alt er på plass. Er han riktig uheldig må han lage to pr sykkel, fordi høyre og venstre side er ulike. Til slutt går den ferdige datafila til en samarbeidspartner i Tønsberg, som freser ut platen fra ett stykke aluminium. Det ferdige produktet har en finish og en «opplevd kvalitet» som tåler sammenligning med hva det skulle være av standardutrustning.
Patentert
Kai Ingvald er naturligvis opptatt av å beskytte oppfinnelsen sin, og har brukt mange hundre tusen kroner på patenter. TwinPegs er pr i dag patentert i Norge, Australia og USA. Flere europeiske land er underveis. Ja, sier vi, men hva konkret er det du har patentert? Svaret kommer kjapt: «To eller flere fothvilere som kan brukes samtidig og som kan felles inn uavhengig av hverandre».
Og det er TwinPegs i et nøtteskall! Det er snakk om to fothvilere, der original-fothvileren beholder sin plassering og fungerer akkurat som før. Du kan kjøre en TwinPegs-utstyrt sykkel hele livet, med tåballene der de skal være (på fothvilerne!) uten en gang å legge merke til at det er en fothviler til der. Men, om du etter mange timer i salen får lyst til å reise deg, for å «kvile raua» som Kai Ingvald sier, kommer TwinPegs til sin rett. Da får hælen støtte av den bakre fothvileren, og lårmusklene overtar for leggmusklene. Kjører du på grus eller annet løst underlag, der du gjerne står hele tiden, kan du ved hjelp av TwinPegs flytte tyngdepunktet, avlaste forhjulet og få mer vekt bak. Løsningen fungerer perfekt i terrenget, men også asfaltkjørere vil ha glede av dem hvis de vil stå og kjøre litt. «Den beste stillingen er alltid den neste», sier Kai Ingvald, «og TwinPegs gjør det så mye enklere nettopp å finne den stillingen».
Støtte fra mange
Sier Kai Ingvald, og legger til at ingenting av dette hadde hendt om ikke det var for kona Turids støtte og oppmuntring gjennom hele prosessen – og bekrefter dermed det gamle ordtaket om at bak enhver suksessrik mann står en (forundret) kvinne! Kai Ingvald skynder seg å rette en takk til alle de andre som også har bidradd med muntre tilrop og gode innspill underveis. Hermed er takken både til kona Turid og alle gode venner videreformidlet!
Les mer på TwinPegs’ hjemmeside: TwinPegs.no
***
Publisert: 4.oktober 2024