Tungbilfelt eller kollektivfelt?
6. juli 2024Er mellomtung alltid mellomtung?
9. juli 2024FIM Europe diskuterer MC-politikk
5.-7.juli 2024 avholdt FIM Europe sin årlige kongress i Roma. Som vanlig stod mange og ulike spørsmål knyttet til motorsporten på dagsorden. Men i år var det også satt av tid til det som FIM kaller «Beyond sport», og som handler om alt det som foregår utenfor banene. For å diskutere utfordringer gatemotorsyklistene står overfor, og hvordan disse kan møtes, hadde arrangørene satt sammen to paneler.
Presidenten i FEMA, Odd Terje Døvik (som også er styremedlem i MCTA) satt i det første panelet, sammen med representanter fra FIMs «Mobility commission». I panelsamtalen understreket Odd Terje at vår frihet til å kjøre MC, enten det er for rekreasjon, transport eller konkurranse, ikke må tas for gitt. Stengte veier i Tyskland, tilfeldige støygrenser i Østerrike og begrenset adgang til flere alpe-pass i Dolomittene er bare noen eksempler på at storsamfunnet ikke alltid er på vår side. Derfor er det viktigere enn noensinne å stå sammen, og derfor er det ny-etablerte samarbeidet mellom FIM og FEMA så viktig. For uten gatemotorsyklistene dør MC-sporten, og uten MC-sporten vil innovasjon og teknisk utvikling settes langt tilbake.
Det andre panelet hadde representanter fra MC-organisasjoner i Frankrike, Nederland og Italia, som delte eksempler fra sine land på vellykkede kampanjer for å sikre motorsyklistenes rettigheter. Vi fikk også et interessant møte med en italiensk senator (parlamentsmedlem) og lederen for MC-produsentenes italienske bransjeorganisasjon. De to italienerne bekreftet at MC-vennlige underskinner nå er satt på dagsorden i støvel-landet: Nye rekkverk skal utstyres med underskinner iht bestemte kriterier, og eksisterende rekkverk skal få ettermontert skinner skinner i tur og orden. Et eksempel til etterfølgelse for norske veimyndigheter!
Les FIM Europes dekning av konferansen her.
***
Publisert: 7.juli 2024