![](https://www.mcta.no/wp-content/uploads/2024/06/Produktbilde-rektangel_Vik-cc2-W3-2nd-1-e1730364883669-150x150.jpg)
Underskinner: Hva er problemet ?
11. juni 2024![](https://www.mcta.no/wp-content/uploads/2024/10/policy-conference-02-1024x683-2-150x150.jpg)
FIM Europe diskuterer MC-politikk
7. juli 2024Det er interessant å følge diskusjonen som nå pågår vedrørende trafikken i Oslo-gryta med omegn. Her svirrer det med ord og uttrykk som «kollektivfelt», «tungbilfelt» og «drosjefil». Ikke minst er det bekymringer rundt fellesskapet mellom de ulike trafikantene.
Er endringen fra kollektiv- til tungbilfelt et lokalt fenomen eller er tanken fra Statens Vegvesen at alle kollektivfelt i Norge skal gjøres om til tungbilfelt?
Ingen nyhet
Vi tror ikke det. Allerede i 2018 var det en høring rundt tungbilfelt som resulterte i at det første ble åpnet på Sola i Rogaland. I 2019 ble det åpnet et tilsvarende felt i Fredrikstad.
At kollektivfeltene på E6 på de korte strekningene Hvam-Tangerud i nord og Taraldrud-Klemetsrud i sør omgjøres til tungbilfelt (og i tillegg er tillatt for taxi) burde ikke skape de store diskusjonene. Derimot er det en annen vinkling som etter vårt syn er mye viktigere:
Tungbilfelt og kollektivfelt: To forskjellige ting
I et kollektivfelt har som kjent MC lov å ferdes sammen med blant annet el-biler, minibusser, og utrykningskjøretøy. Her er det rom for at ting stort sett skal gå bra og gi flyt i trafikken uten store uhell.
I et tungbilfelt, som ofte er lagt til en kort distanse, er det tunge kjøretøy som dominerer. Vi er ikke overbevist om at dette er et godt sted å være for en sårbar motorsyklist. Vi tror faktisk mange vil takke nei til å ligge skviset mellom to 50-tonns østeuropeiske trailere med slitte dekk. Da er marginene små og konsekvensene av uhell store.
I Norge er vi heldig stilt som stort sett kan kjøre i hvilket felt vi vil. Men vi deler ikke ønsket om å komme inn i tungbilfeltet. Derimot kunne vi kanskje få inn MC med sidevogn i kollektivfeltet?
Til slutt: trafikksikkerhet-i-kollektivfelt-og-sambruksfelt.pdf
![](https://ny.mcta.no/wp-content/uploads/2024/10/Bilde.jpeg)
![](https://ny.mcta.no/wp-content/uploads/2024/10/Bilde-3-1.jpeg)
![](https://ny.mcta.no/wp-content/uploads/2024/10/Bilde-2-3.jpeg)
***
Publisert: 6.juli 2024