Årsmøte MCTA 2024
21. mars 2024Fjord og fjell i sydvest
30. mars 2024«Følg med, din tulling!» Det er noe som ropes i mange hjelmer hvert år. En medtrafikant har gjort noe som krevde handling fra din side. Et feltskift uten å se deg, brudd på vikeplikten fordi avstanden ble feilbedømt. Som motorsyklister er vi utsatt. I frykt, irritasjon og sinne roper vi: Følg med, din tulling. Vi legger skylden og ansvaret over på motparten.
Som motorsyklist vil jeg at det skal være ekko i den hjelmen (billedlig, ikke praktisk, da er nok hjelmen litt stor). Hvorfor har jeg som motorsyklist satt meg i denne situasjonen? Hvilke vurderinger har ført til at jeg akkurat nå er i en farlig situasjon. Er jeg prisgitt at mine medtrafikanter gjør tiltak? Se oss, se meg, ser du oss? Mitt motto er «følg med, din tulling», og det går begge veier.
Det er jeg som motorsyklist, og de som er glade i meg, som blir skadelidende om noe skjer. Det er min plass rundt middagsbordet som blir tom hvis det går skikkelig galt. Vi som motorsyklister må ta ansvar for egen sikkerhet når det er vi som bærer konsekvensene. Medtrafikanter blir i snitt mindre oppmerksomme, ikke mer. Trafikkbildet blir ikke mindre komplekst, og det er ikke innført noen spesielle tiltak som ser ut til å bedre situasjonen.
La oss enes om at det er oss det går ut over, og at det er liten trøst i å ha rett eller å være uskyldig. Vi kan, og skal plassere ansvar for at det gikk galt. «Gikk», i fortid. Frem til det er fortid skal vi som motorsyklister ta ansvaret selv.
Hvordan tar vi ansvar da? Første trinn er erkjennelse. Dette er realiteten, og det er slik jeg må forholde meg til den. Jeg kan ønske at det ikke var sånn, og jeg kan prøve å endre det, men jeg kan ikke benekte at det er sånn nå. Neste trinn er å sette seg noen mål. Gode mål er SMARTE; Spesifikke, Målbare, Attraktive, Realistiske og Tidsbestemte. Det blir opp til deg, og kanskje de du kjører med, å finne dem. Med gode må, lager vi en plan for å gjennomføre, som blir din strategi. Den bør være så enkel at du kan huske den før hver tur, og kan bruke den etter hver tur for å se om du har klart å følge strategien din.
Kanskje det viser seg at strategien er fin, men at du må gjøre tiltak for å følge den. Det kan være adferdsendring eller det kan være økt kompetanse, som f eks et førerutviklingskurs. Det kan være noe helt konkret, som f eks et lavere sete så du føler deg trygg i lav fart, eller varmeholker så du ikke blir kald og uoppmerksom.
Når du nå har erkjent, laget en plan og en strategi, jobbet med gjennomføring og så evaluert hvordan det har gått langs veien kan du oppsummere. Har du blitt bedre? Enda viktigere, er du nå en rehabilitert motorsyklist? Disse trinnene er nemlig grunnpilarene i all rehabilitering.
***
Publisert: 27.mars 2024